Pszczelnik_2021

Zaręczenie Wzajemne Obojga Narodów

Niebawem pomnik Ludwika Narbutta i jego 12 Żołnierzy, który stoi w Dubiczach zostanie odrestaurowany. Zostanie dodatkowo ustawiona obok tablica informacyjna w trzech językach za co dziękujemy Panu Algis Kaseta, Merowi Vareny! My także w ramach wdzięczności i współpracy odwiedziliśmy dzisiaj Pszczelnik. Miejsce pamięci litewskich lotników uporządkowała młodzież z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych im. S. Dariusa i S. Girenasa w Myśliborzu.

W wyrazie szacunku dla litewskich Przyjaciół, w rocznicę Zaręczenia Wzajemnego Obojga Narodów – uchwalonego przez Sejm Czteroletni 20 października 1791 roku, razem z Dyrektorem i młodzieżą z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych im. S. Dariusa i S. Girenasa w Myśliborzu złożyliśmy dziś także znicze i kwiaty w miejscu upamiętnienia Stepasa Dariusa i Stasysa Girenasa.

Litewscy lotnicy Stepas Darius (ur. W 1896 r.) i Stasys Girenas (ur. W 1893 r.) wylecieli 15 lipca 1933 r. z Nowego Jorku, z zamiarem przebycia bez lądowania trasy przez Atlantyk do Kowna.

Samolot typu Bellanca CH-300 Pacemaker rozbił się 17 lipca 1933 r. w sosnowym lesie nieopodal wsi Pszczelnik (wówczas Kuhdam) na terytorium ówczesnych Niemiec. Przebył trasę o długości 6.411 km, w czasie 37 godzin i 11 min. Do celu zabrakło 650 km. Za przyczynę katastrofy przyjmuje się dziś złe warunki pogodowe i niedoskonałość techniczną samolotu.

Ciała lotników pochowano w mauzoleum w Kownie.

Wrak samolotu i ciała pilotów znalazła miejscowa dziewczyna zbierająca jagody. Dwa lata po katastrofie, w miejscu w którym odnaleziono silnik „Lituanii” ustawiono granitowy pomnik. W miejscu, do którego doczołgał się ciężko ranny Stepas Darius wzniesiono na słupie drewnianą kapliczkę. Miejsce katastrofy, obszar o średnicy około 10 metrów, przed II wojną światową Litwini wykupili na 99 lat.

W 1989 roku, w żmudzkiej chacie, przywiezionej z Muzeum Budownictwa Ludowego w Rumszyszkach na Litwie, umieszczono izbę pamięci. W 1995 roku zespół uzupełnił kamień z umieszczonym w czterech językach z opisem katastrofy. Był to drugi przelot nad Atlantykiem – jako pierwszy wyczynu tego dokonał w 1927 r. amerykański pilot Charles August Lindbergh.

W lipcu 2021 r. zostało otwarte w Myśliborzu rondo imienia litewskich lotników Dariusa i Girėnasa.

Możliwość komentowania została wyłączona.